اولین و مهمترین عاملی که برای انتخاب مانیتور مناسب گیم در نظر میگیریم، رزولوشن است. رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسلهای موجود در هر صفحه نمایش استفاده میشود؛ این مقدار که غالبا به صورت یک جفت عدد زوج بکار برده میشود، نشان میدهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. درواقع رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است.
اندازه صفحه نمایش مانیتورها آن چنان اهمیتی ندارد و اینکه کدام سایز را انتخاب کنید کاملاً به خود شما بستگی دارد. با این حال، اگر قصد تهیه مانیتور 1080p را دارید، بهتر است بزرگتر از ۲۴ اینچ نباشید زیرا تراکم پیکسل پایینتر تجربه نامناسبی به شما خواهد داد. با این حال سایز مانیتور ۲۱ تا ۲۷ اینچ باقی بهترین تعادل برای وضوح دید و راحتی را به شما برای گیم میدهد.
نرخ تازه سازی یک مانیتور که با فرکانس (هرتز/Hz) اندازه گیری میشود، تعداد به روز رسانیهای مانیتور در یک ثانیه است. این ویژگی همچنین تعیین میکند که مانیتور چند فریم در ثانیه قادر به نمایش تصویر است. البته نباید نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate) را با نرخ فریم (Frame rate) که عاملی است برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی، اشتباه گرفت.
این دو تکنولوژی به ترتیب توسط انویدیا (NVIDIA) و ایامدی (AMD) برای رفع مشکل پارگی تصویر(Screen Tearing) در نسل جدید ارائه شدهاند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که تعداد فریمهای تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد(غالبا بیشتر باشد). تکنولوژی FreeSync متعلق به AMD هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمیکند و فقط با کارت های گرافیک AMD سازگار است. در واقع درست مانند کارت گرافیکهایش قیمت تمام شده پایینتری فراهم میکند. در حالی که تکنولوژی G-SYNC انویدیا بابت امتیاز استفاده این تکنولوژی از شرکتهای ثالث چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بر قیمت پایه مانیتور میافزاید. این تکنولوژی نیز فقط با کارتهای NVIDIA کار میکنند.